Scholaris

Szkolenia, Psychologia, Języki Obce

Języki

Proste sposoby, by zachęcić dziecko do nauki angielskiego. Czyli o metodzie marchewki nie kija zdań kilka

Proste sposoby, by zachęcić dziecko do nauki angielskiego. Czyli o metodzie marchewki nie kija zdań kilka

Choć nauka języka angielskiego jest bardzo ważna, to nadal niektóre dzieci bardzo trudno do niej zachęcić. Na nic zdają się tłumaczenia, że znajomość przyda się w przyszłości. Dlatego jeżeli wasze dziecko także niespecjalnie przykłada się do nauki, to koniecznie przeczytajcie nasz krótki poradnik na temat tego, jak je zachęcić. Oczywiście pamiętajcie, że gdy dziecko kończy edukację wczesnoszkolną musi także przyzwyczaić się do zmiany prowadzenia lekcji, ale i nowych nauczycieli. Tym bardziej, że język angielski w klasie 4 jest już na całkiem wysokim poziomie.

O metodzie marchewki, a nie kija słów kilka

Dziecko trzeba zawsze wspierać, choć wiadomo każdy z nas ma pewne granice i niestety czasem cierpliwość może się kończyć. Jednak absolutnie nie należy się unosić, jeżeli czujecie, że zaraz wybuchniecie, to najlepiej wyjdźcie do innego pokoju i policzcie do 10. Absolutnie nie możecie dać po sobie poznać, że się złościcie. Dzieci w wieku 10 czy 11 lat powoli wchodzą w okres dojrzewania, zatem mogą pojawiać się także pierwsze humorki. Oczywiście musicie jeszcze pamiętać, aby zawsze wspierać swoje dziecko, nawet gdy mu coś nie wychodzi, bo często brak chęci do nauki wynika z tego, że nie czuje się ono pewnie i boi się, iż znowu nie spełni oczekiwań rodziców. Dlatego, jeżeli pomimo nauki znowu otrzyma złą ocenę, to absolutnie nie krytykujecie go lecz starajcie się zwyczajnie mu pomóc. Poprzez wsparcie zyskacie zdecydowanie więcej niż poprzez krzyk. I tego zawsze trzeba się trzymać.

Zachęcaj, wspieraj…Bo Twoja postawa ma znacznie

Na samym początku warto spróbować zdiagnozować, w czym tkwi problem, dlaczego dziecko nie chce się uczyć. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele. Może to być choćby problem z akceptacją w grupie albo też to, że jest ono prześladowane w szkole czy w sieci. Dlatego jeżeli sama rozmowa nie pomoże, warto jeszcze wybrać się do szkoły, by porozmawiać z nauczycielem prowadzącym lekcje. Być może on zauważył czy dziecko ma problem z koncentracją albo jak wygląda jego relacja w grupie rówieśniczej. Jeżeli do tej pory dziecko było tryskające humorem i dobrze się uczyło i teraz poziom nauki diametralnie spadł, to wydaje się, że konieczna będzie wizyta u psychologa dziecięcego, a nawet psychiatry.

A gdy jest„leniem”? Tak też może się zdarzyć

Jednak w naprawdę wielu przypadkach brak chęci do nauki języka angielskiego wynika raczej z lenistwa albo z faktu, że dziecku nie chce się uczyć, gdyż woli grać na komputerze. Wtedy też konieczne jest zastosowanie kilku zasad. Otóż trzeba pamiętać, że młody człowiek nie powinien korzystać z komputera więcej niż godzinę w ciągu dnia. Tej zasady należy się trzymać. Tutaj należy jasno ustalić regułę, że najpierw odrabianie lekcji, potem nauka, a na samym końcu rozrywka. Gwarantujemy, że jeżeli pierwszego dnia to nie podziała, to już następnego efekty będą duże lepsze.

Pokaż, że nauka jest ciekawa. Daj dobry przykład

Dzieci są naszą kalką. Jeżeli słyszą jak narzekamy, że nam się nie chce pomagać w lekcjach, zwyczajnie będą miały do zadań domowych taki sam stosunek. Dlatego też absolutnie nie pokazujecie, że jesteście wkurzeni, bo zamiast odpocząć odrabiacie lekcje bądź jeszcze się uczycie tego języka, bo nie pamiętacie jakiegoś zagadnienia. Wasze podejście ma znaczenie. Na szczęście podręczniki do angielskiego klasa 4 są tak napisane, że bardzo łatwo sobie przypomnieć daną tematykę. Ponadto zaproponujecie nagrodę za staranie się. Choć jest to kontrowersyjna metoda, efekty przynosi całkiem dobre. Nagrodą może wizyta w kinie czy w ulubionej restauracji, ale także jakiś przedmiot, o którym dziecko marzy. W razie konieczności zapiszcie dziecko na korepetycje, przyda się to także jeżeli nie macie czasu na naukę, natomiast koniecznie pamiętajcie, aby znaleźć czas na sprawdzenie postępów.

Wsparcie jest najważniejsze, ale i podmiotowe traktowanie. Warto zawsze zachęcać, a sukcesy chwalić. Jeżeli dziecku przydarzy się potknięcie, to nadal bardzo ważne jest wsparcie.